Hvad hvis vi ikke kan fortælle om fremgang?

Fremgangsteologien har medvind i Etiopien, og at det også er en udfordring for de 10 urbane evangelister fra projektet "Jesus til nye bydele" kom frem på en retræte i forrige uge.

I forrige uge var jeg sammen med 10 urbane evangelister fra Addis Ababa på retræte. Vi tog Promissios Land Cruiser og kørte til et katolsk nonnekloster ved Debre Zeit, 50 km fra Addis, hvor vi havde to dage med undervisning, lovsang, bøn og stilhed. Det sidste var noget af en prøvelse for etiopierne for de elsker at være sammen og kan være temmelig højlydte både i bøn og i diskussioner. Så når de gik i gang med den vilde råbebøn kunne en nonne finde på at kigge ind og straks blev bønnen mere stille.

Endnu værre var det under måltiderne, hvor nonnerne spiser i stilhed, og det var virkelig en udfordring, fordi etiopiere er super sociale, og for dem handler et måltid om fællesskab og samtale. Det blev til mange fnis over hinanden, når en af dem jokkede i spinaten og kom til at larme midt under måltidet.

Kan vi love fremgang for mennesker?

For mig var retrætens højdepunkt, da vi på dag nummer to havde en samtale om fremgangsteologi. Den opstod, fordi der blev en diskussion blandt evangelisterne om, hvorvidt vi kan love fremgang for mennesker, hvis de kommer til tro på Jesus Kristus. Jeg blev bedt om at give en indføring i Prosperity Gospel (fremgangsteologi), og vi brugte næsten to timer udover programmet på dette emne. En af evangelisterne sagde: ”Jamen, hvis jeg ikke fortæller om økonomisk fremgang for kristne, så vil ingen komme i vores fællesskab!” Stille og roligt fik vi os dog arbejdet lidt ind på, hvorfor Paulus kun ville forkynde korset for korintherne og hvordan Kristus virker gennem de kristnes svaghed og ikke deres styrke.

Det endte med at vi besluttede, at vi skal have en undervisningsdag om Korsteologi og Herlighedsteologi og det ser jeg frem til. Tænk sig at i 500-året for Luthers tese-opslag er der urbane afrikanske kristne i Etiopien, som tydeligt udtrykker, at de mangler en dybere forståelse for disse to afgørende begreber i luthersk teologi! Det var bestemt en glæde for en teologisk rådgiver (mig!) i Mekane Yesus Kirken.

Problemstillingen skal nævnes

Fremgangsteologi som forkynder health, wealth and fertility og benytter slagord som "Name it and claim it", findes over hele Afrika og også i Etiopien. Oprindelig afrikansk religion handlede også om godt helbred, rigdom og mange børn, så når en ny religion (fremgangsteologien) forkynder samme indhold, men i en ny indpakning, så har det en enorm stor tiltrækning. Selv i Mekane Yesus kirken lyder denne teologi og det skaber mange åndeligt udslukte kristne.

I noget tid har jeg sat mig for at nævne denne problemstilling hver gang jeg er sammen med nationale ledere i Mekane Yesus kirken, men det er desværre ikke kommet dertil, hvor problemstillingen er blevet taget op og gjort noget ved. Der er brug for teologisk oplæring og hjælp til at forkynde et klassisk kristent budskab om, at der findes frihed i Jesus Kristus.

Promissio skaber muligheder for frontkæmperne

Det var skønt at være på retræte og evangelisterne fik en masse godt med hjem, og for nogle af dem var det første gang, at de oplevede at være på et kursussted og bo på eget værelse med udsigt over skøn sø. Dejligt, at vi i Promissio kan være med til at facilitere den slags muligheder for frontkæmperne i udbredelsen af evangeliet i storbyen.

Anders Møberg

Del denne side

Tine og Anders Møberg

Missionærer i Etiopien

Seneste tags

Seneste kategorier