Ayele vil følge Guds plan

Som barn tilbad Ayele onde ånder. Nu studerer han teologi og vil være missionær, om Gud vil.

Af Cecilie og Thomas Kofoed Holm, volontører i Etiopien efteråret 2014

Ayele Amote Chame er en studerende som flere af os Promissio volontører i Hawassa har haft som elev i engelsk. Han tror han er 23 år. Det ved han ikke præcist for der blev ikke skrevet noget ned da han blev født. Han kommer fra Geresse ved Arba Minch og er den næstyngste i en søskendeflok på syv.

Ayele studerer på første år missionsteologi på Tabor Evangelical College. Om 3½ år bliver han færdig som bachelor.

Troldmandens søn

Ayele er født og opvokset i en familie som tilbad onde ånder. Faderen var en form for troldmand som folk kom til for at tilbede de onde ånder og for at få hjælp til at kaste en forbandelse på andre. Ayele beskriver sit hjem som et sted hvor der var stor ondskab.

Da Ayele var omkring 13 år gammel, fik han en trang til at gå i kirke. Han vidste hvad det betød for hans far, men der var noget som bare rørte sig i ham så han ikke kunne lade være. Han kendte til kirken fra to af sine brødre som var blevet kristne, men de havde skyndt sig at flytte væk fra familien.

En tidlig søndag morgen gemmer Ayele noget af sit pæne tøj i en busk ved kirken. Han kommer tilbage før gudstjeneste og klæder om. Så er han klar til kirke. Den dag tager Ayele imod Jesus. Han har hørt ganske lidt om ham, men det må jo være ham som har kaldt på ham og tilskyndet ham til at gå i kirke. Da hans far finder ud af det, bliver han vred og begynder at slå ham i hovedet. Faderen vil have at han skal tilbede de onde ånder med ham, og han vil tvinge Ayele til at spise den grød som de laver til ånderne. Men Ayele vil ikke, og han modstår sin far. Han vil hellere dø end spise den grød som var ofret, og dermed forbande sig selv.

Ayeles mor er imidlertid plaget af en ond ånd som faderen ikke kan styre. Da faderen indser at han ikke kan kontrollere det, beder han Ayele om at tage hende med i kirke. Her bliver hun løst fra den onde ånd. Faderen ser hvad det gør ved moderen og har gjort ved Ayele, men han bliver ved de onde ånder. Selv da en bror får en ond ånd i sig som får ham til at falde om.

Åndelig kamp

I tiden omkring han blev kristen, havde Ayele meget at se til. Hans familie tilbad onde ånder. Han aftalte med sin far at de skulle finde ud af hvilken gud der var stærkest. Før mødet tager Ayele ud og bor i en skov i tre dage for at bede til Gud. Da han kommer til sin fars hus, kan han mærke at der er en forstyrrelse. Der var en åndelig kamp i gang. Gud viste den dag Ayeles far at Gud er den stærkeste.

Sådan har Ayeles liv været fyldt af kamp for at gøre op med fortiden. Få fjernet de ting hvormed de tilbad de onde ånder, få familiemedlemmer gjort fri af det bånd der bandt dem til de onde ånder. Han beskriver det som var det tilbedelse af Satan selv.

Vigtigt at studere Bibelen

Ayele er meget klar på at han har en opgave for Gud. Gud har en plan som han skal følge. Han havde først tænkt at han skulle studere et eller andet hvor han ville ende med at arbejde for regeringen, men han følte Guds kald til at være på Tabor Evangelical College. Her er han så uden nogen som støtter ham, men i fuld tillid til at Gud vil sørge for ham.

Ayele er glad for skolen og er specielt glad for et emne på studiet hvor han skal lære mere om at forstå og gribe Guds ord. Han glæder sig over at blive udrustet til at læse og tolke Bibelen. Han mener det er vigtigt for ham at lære dette, for han har et ønske om at kunne formidle ordet sandt og rent til kommende generationer. Der er så meget forkert, så meget der bliver misforstået, og der er så mange der prædiker tom lære frem for det rene ord. Han snakker om det at studere Bibelen som: ”Det er mere betydningsfuldt end Oxford Universitet.”

Ayele har et ønske om at blive missionær i et andet land måske. Men han er først og fremmest klar over at det er Gud der sørger for ham, og Gud der bestemmer. Han vil det som er Guds vilje. Lige nu er det at han skal være på Tabor Evangelical College og lære mere.

 29. januar 2015