Wesseh så Guds himmel som barn

- Det er vigtigt at fylde de små børns tomme sind med Guds ord, siger Wesseh Nimely. Han kom til tro som lille fordi han så Guds himmel i en drøm.

Af Marianne Bach, tidligere kommunikationssekretær

- Da jeg var en lille dreng, drømte jeg en nat at jeg blev løftet langt op i luften til et helt vidunderligt sted, siger Wesseh Nimely.

- Jeg fortalte min mor om drømmen, og hun forklarede mig at det måtte være Guds himmel jeg havde set i min drøm. Hun sagde også at der kunne jeg komme en gang i virkeligheden hvis jeg troede på Gud, og at jeg kunne lære ham at kende i kirken.

- Jeg vidste godt at der var en som havde skabt jorden og os mennesker. Jeg troede også på den himmel som jeg så i drømmen, og der ville jeg gerne hen når mit liv var slut. Så jeg begyndte at gå i kirke, og der fandt jeg ud af at det er Gud der har skabt os, at vi er hans børn, og at Jesus Kristus døde for at vi kan blive frelst og få lov til at være hos Gud i Himmelen i evigheden.

- Jeg bad til Gud. ”Jeg er en synder, tilgiv mig”, sagde jeg og besluttede at følge Gud og tjene ham.

På afveje som ung

Da Wesseh voksede op og blev en ung mand, gled Gud og troen på ham længere og længere væk. Der var så mange andre ting der optog ham, og til sidst droppede Wessseh Gud helt og holdt op med at gå i kirke.

Sådan gik der nogle år. Men så blev Wesseh syg, sådan rigtigt syg med høj feber.

- Mens jeg var syg, havde jeg en mærkelig oplevelse. Jeg havde en slags syn hvor en person talte til mig. ”Wesseh, hvor er du på vej hen? Har du glemt det du har lært? Du er på afveje, kom tilbage til Kristus!”, sagde han med autoritet og myndighed i stemmen. Da vidste jeg at jeg var nødt til at vende om. Jeg kunne ikke leve uden Gud, og jeg måtte tjene ham, fortæller Wesseh.

Arbejder langt ude på landet

Wesseh blev evangelist i Den lutherske Kirke i River Gee Amt i det sydøstlige hjørne af Liberia. Han arbejder på et prædikested langt ude på landet, og det kan være svært at nå igennem til folk der, fortæller han. Men nogle lytter når han fortæller dem om Gud og deler evangeliet med dem, og nu kommer der 20 voksne og omkring 50 børn til gudstjenesterne i den unge menighed på stedet.

Wesseh har selv oplevet at komme til tro som barn, og det er vigtigt for ham at ”fylde de små børns tomme sind med Guds ord”, som han udtrykker det. Samtidig synes han at det kan være svært at formidle evangeliet til børn på en god måde.

- Det ville være meget bedre hvis vi havde nogle billeder vi kunne bruge i undervisningen. Det ville også få flere voksne til at komme og høre historien bag billederne. Det allerbedste ville være hvis vi kunne vise Jesus-filmen i menigheden, så folk kan se hvordan Kristus døde for vores synders skyld. Det gør det mere virkeligt for folk, forklarer Wesseh.

Glad for Luther kursus

I 2009-2010 var Wesseh elev på kirkens uddannelsescenter i Totota. I foråret 2015 blev han ordineret som diakon (hjælpepræst) i sin menighed, og derfor er han tilbage i Totota i efteråret 2015 – nu som elev på centerets ni ugers Luther kursus.

- Hvorfor det? Hvad skal jeg bruge det til?, tænkte jeg før jeg kom. Men Luther kurset er virkelig godt. Det sætter mange ting på plads i mit hoved og styrker min lutherske identitet. Det er meget nyttigt og alt sammen noget jeg kan bruge, så nu sætter jeg stor pris på at jeg kan være med her, forklarer Wesseh.

19. april 2016

Underviser søges

Kirken i Liberia har bedt Promissio om at sende en teologisk underviser som kan være med til at give flere evangelister og diakoner den undervisning de har brug for.

Promissio har længe søgt efter den rette person til opgaven, og det gør vi stadig. Er det måske dig eller en du kender?

Læs om stillngen her – og kontakt sekretær for international mission Jakob Swartz til en uforpligtende samtale. Jakob træffes på telefon 7356 1263 og på e-mail jakob(at)promissio.dk.