Brystkræften forsvandt

Aster Gebremedhin troede hun skulle dø, men Gud greb ind.

Af Marianne Bach, kommunikationssekretær fra 1984-2016

- Jeg vil ikke se mig tilbage, jeg ønsker kun at tjene Herren, siger Aster Gebremedhin, 32 år, med et stort smil der får de brune øjne til at lyse og de hvide tænder til at glimte i hendes smukke ansigt.
Før i tiden betød det med tro og Gud ikke rigtigt noget for Aster. Efter skolen havde hun fået en del praktisk erfaring med handel, og hun levede som de fleste andre i Goro i det østlige Bale i Sydetiopien.
Men så væltede hele Asters tilværelse, og hun så døden i øjnene. Det skete for otte år siden.
- Jeg blev syg, meget syg. Det var brystkræft, og jeg blev indlagt på hospitalet i Goba og skulle opereres. Jeg var sikker på at jeg skulle dø, fortæller Aster.
- Men Herren kom ovenfra. Han sendte en medpatient som vidnede for mig og fortalte om Gud og om Jesus der gik i døden, for at vi kan få evigt liv i troen på ham.
- Jeg troede at jeg skulle dø af min sygdom, og nu blev det vigtigt for mig at forlige mig med Gud før jeg døde. Så jeg omvendte mig, tog imod Jesus og blev en kristen. Og Gud greb ind. Han helbredte mig. Brystkræften forsvandt. Jeg var rask og skulle ikke opereres alligevel, forklarer Aster stille og roligt.
Hendes ansigt stråler og fylder mig med varme. Og ydmyghed. For Gud er stor.

Forkynder evangeliet

Siden Aster blev en kristen, har hun brugt al sin tid på at arbejde som evangelist på sin hjemegn. Hun forkynder evangeliet og forsøger at hjælpe de fattige og andre der har det svært. Hun fortæller at det evangeliserende arbejde har ført til at der nu er 36 kristne i Goro området.
Som frivillig evangelist i Mekane Yesus Kirken får hun ikke nogen egentlig løn, men menigheden betaler hende det den kan.

På bibelskole

Lige nu er Aster elev på bibelskolen i Dodola. Det er kirkens ældsteråd hjemme i Goro der har udvalgt og sendt hende til et års bibelskoleophold. Her bliver hun og holdets 19 andre elever undervist i bibelfag, luthersk kristendom, evangelisation og andre fag som ballast til tjenesten som evangelist.
Det er også menigheden derhjemme der tager sig af Asters datter på 16 år, mens mor er på bibelskole. Asters yngste datter er med i Dodola hvor hun går i skole.
- Jeg har ingen slægtninge der kan tage sig af pigerne. Herren er min eneste slægtning, og jeg ønsker kun at tjene ham, siger Aster med glød i stemmen.
Efter bibelskoleopholdet bliver hun ansat som uddannet evangelist i kirken.

21. maj 2013

Del denne side
Læs også
Dagens bedeemne

Berit Østby og Mehret-Ab Bereke Beraki, missionærer i Etiopien