Efterårsferie i Robe

Søndag formiddag fyldte vi en taxi med al vores bagage og kørte mod lufthavnen, for vi skulle nemlig på miniferie til Robe.

Vi kom forholdsvist hurtigt gennem security; derefter ventede vi på vores afgang. Vi blev glædeligt overrasket, da vi kunne boarde vores fly på rette tidspunkt. Vi havde ellers fået at vide, at vi skulle have et etiopisk mindset omkring tiden. Da vi sad i flyet, opstod der en times ventetid med ukendt grund, men i luften kom vi. Sikke en flot flyvetur, det var, over små landsbyer, bjerge og dale. Det var en meget kort flyvetur. Vi var nærmest lige kommet op, inden vi begyndte landingen.

Vi ankom til den mindste lufthavn, vi nogensinde havde oplevet. Vi gik bare direkte ud på landingsbanen og ind i læ for regnen, og lidt efter kom vores bagage kørende i en trailer. Det fungerede perfekt; hvorfor gøre det mere besværligt, end det bør!?

Området omkring lufthavnen var åbent og med bjerge i horisonten. Første gang ude i frisk luft og store åbne vidder i lang tid! Det var skønt!

Andreas (også udsendt af Promissio) og familien var kørt den 8 timer lange, men flotte tur gennem landet lørdag morgen. Ligesom i Addis bliver der også renoveret og bygget her. Andreas fortalte, at asfaltvejen ud til lufthavnen ikke var der sidste efterår. Det var bare en lang hullet jordvej, så nu er transporttiden halveret.

Vi boede på den compound, der også bliver brugt til GDT (Børkop Højskole’s Global Discipleship Training), og blev mødt af masser af knus og kram fra missionærbørnene. De er altså bare for skønne! Compounden er et smukt og helt nybygget sted, der står tomt for tiden, fordi sikkerhedssituationen svinger for meget i dette område - super ærgerligt!

Ugens oplevelser

Mandag var vi med Mari, udsendt af NLM, der viste os rundt på det lokale hospital, hvor hun arbejder. Hun er primært på fødeafdelingen og på NICU for de for tidligt fødte. Pladsen er trang, og de arbejder med, hvad de har. Desværre er hygiejnen et større problem, da der ikke er rent vand. Udenfor var der masser af pårørende. Det er nemlig dem, der skal stå for personlig pleje og mad til de indlagte. Det var en overvældende oplevelse, og vi blev virkelig mindet om, hvor taknemmelige vi skal være for vores velfungerende sundhedssystem hjemme i Danmark.

Tirsdag var vi i nationalparken. Et dejligt, grønt område, hvor vi både fik set vortesvin (aka massevis af Pumba'er), rødryggede hjorte og bjerg nyala, som er en stor hjort med imponerende horn, der kun findes i denne del af Etiopien. Det var virkelig en vild oplevelse at gå rundt og se alle disse dyr rende rundt og hygge sig.

Onsdag var en lang dag! Vi tog afsted fra morgenstunden og begav os ud på en længere køretur gennem de smukke, smukke bjerge til byen Dodolaa. Her startede Promissio deres arbejde for 75 år siden. Det er nu en stor compound, der både har bibelskole, folkeskole, kirke og health-center. Vi blev vist rundt, hørte om stedets historie og mødte ansatte, der har været en stor del af udviklingen. Børnene på skolen synes også, vi var ret interessante. Det var en sjov oplevelse at have 80 børn rendende omkring. Uden for Dodolaa så vi det allerførste hus, Promissios missionærer byggede og boede i. Det var et vildt idyllisk sted med en masse historie. Efter et par timer fyldt med møder med søde folk og gode oplevelser begyndte hjemturen, så vi kunne nå hjem inden solnedgang. Turen var bumpy, men så flot! Det var dejligt at se lidt andet end storby.

Torsdag nåede vi på et stort marked, inden vi skulle rejse hjem. Der er marked en gang i ugen, hvor folk fra nær og fjern kommer for at købe, sælge og komme hinanden ved. Det er noget af en kontrast til den lokale Rema derhjemme, men noget af en oplevelse. Om eftermiddagen vendte vi tilbage til gode gamle Addis. Vi er så taknemmelige for at have muligheden for at se andre dele af landet, selvom vi nu også har det rigtig dejligt i storbyen.

Tags

Del denne side

Ida og Daniel

Ida Bust og Daniel Borg er Christian Culture Travellers i Etiopien i efteråret 2024.