Kopitegninger og ståtrold blev et stort hit blandt børn og voksne

Det, der begyndte som en pligt-opgave for en håndfuld elever på Global Discipleship Training, endte som en velsignelse for både førskolebørn, lærere – og eleverne selv. 

Af Anika Thorø Weber, journalist

Thomas Steensgaard og Joshua Lejbølle skulle lige sunde sig, da deres leder på årets Global Discipleship Training (GDT)-hold, Rut Juhl, for nyligt fortalte dem, at de skulle bruge de næste seks fredage på at undervise 60 førskolebørn i alderen fire til syv år på skolen Gurara Freedom School i Etiopiens hovedstad, Addis Ababa.

Egentlig var de taget til Etiopien for at få bibelundervisning, så den anderledes opgave lød som en stor mundfuld. Selvom de begge har erfaring fra SFO-verdenen, så var undervisning af børn på den lokale skole – uden et fælles sprog – alligevel noget andet end det, de havde forestillet sig hjemmefra.

»Jeg var meget spændt på, hvordan det ville være at undervise på skolen. I starten tænkte jeg på det som en pligt-opgave, for jeg vidste godt, hvor hårdt det kan være, og hvor meget energi det kan kræve at være sammen med børn,« siger Thomas Steensgaard, der var frivillig på skolen sammen med Joshua Lejbølle og to andre som en del af GDT’s ‘fredagsprogram’.

I år er der nemlig skruet særligt op for det diakonale arbejde, når eleverne som et fast element lægger bøgerne på hylden for i stedet at træde ud i lokalområdet og tjene folk omkring sig.

»Det var svært at forestille sig, hvad der ventede os, så vi måtte bare møde det med et åbent sind. Men jeg tænkte meget på, hvad det ville kræve af os,« tilføjer Joshua Lejbølle.  

En saltvandsindsprøjtning

Selvom Thomas og Joshua i begyndelsen var lidt skeptiske og spændte på deres ophold på Gurara Freedom School, så blev deres betænkeligheder hurtigt skudt i sænk.

Snart fandt de sig til rette på skolen og lærte både lærere og elever at kende i takt med, at undervisningen i de tre klasser greb om sig med alt fra sanglege til ståtrold og farvelægning af kopitegninger.

»Vi følte ikke, at vi kom med noget særligt. Men det virkede, som om det betød meget for dem, at vi var der. De fortalte os, at de på grund af vores undervisning fik inspiration og nye værktøjer til at håndtere undervisningen. Vi havde givet dem meget, selvom vi ikke selv syntes, vi gjorde noget særligt,« siger Thomas Steensgaard, der oplevede, at særlig farvelægning af kopiark var en simpel, men ny måde for lærerne at tilgå undervisningen.

GDT’ernes kontaktperson og oversætter på skolen, Amare Kassahun, italesætter værdien af GDT’ernes besøg:

»Til dagligt får børnene jo undervisning af deres etiopiske lærere, som de bedre kan forstå, men det var alligevel noget særligt at få undervisning af de unge danskere. De var gode til at bruge sange og leg i undervisningen, og det kunne børnene godt lide. Det vil jeg tage til mig. Det blev jeg inspireret af,« siger Amare Kassahun, der til dagligt arbejder for organisationen Win Souls for God, som Promissio har et tæt samarbejde med.

Også GDT’ernes bløde, danske facon og tilgang til børnene gjorde indtryk på ham.

»De overøsede børnene med kærlighed. De gav dem alt, hvad de havde i sig, og det var stort at opleve,« tilføjer Amare, der har talt med flere af børnene, som også tydeligt udtrykker deres taknemmelighed over besøgene.

Relationer betød mest

For GDT’erne selv var der også meget godt at hente i opholdet på Gurara Freedom School. Fordi deres mål var at tjene lokalbefolkningen, så gik relationerne til både børn og voksne lige i hjertekulen.

»Selvom vi ikke havde et fælles sprog, så kunne vi sagtens tale sammen gennem sjov og leg. Pligtfølelsen forsvandt, og jeg nød bare at være der. Venskaberne med både børn og lærere kom til at betyde meget,« siger Thomas Steensgaard, der også blev inspireret af etiopiernes lyse sind og tiltro til Gud trods barske livsvilkår.

Joshua Lejbølle giver ham ret:

»Der er så meget at hente i de små glæder.Jeg fik øjnene op for, at man kan få energi til mange timer, hvis man lige har en god stund med en kop kaffe og et godt grin. Det fik vi virkelig lov til at mærke. Vi nåede at blive virkelig tætte med både børn og voksne,« siger Joshua Lejbølle og udtrykker begejstring for ‘til tjeneste’-programmet på GDT.