Kurser har gjort Joseph til en dygtigere lærer
Det faglige niveau blandt lærerne i Liberia er så ringe, at det går ud over børnenes uddannelse. Men gennem en række kurser er det nu ved at ændre sig.
Af Anika Thorø Weber, journalist
Det er en fokuseret Joseph Yarkpaulolo, der står foran sine elever på Totota Lutheran High School i Liberia.
Som så mange andre dage står han foran sin klasse i mellemtrinnet og forsøger at holde styr på 25 energibomber, der trods deres nysgerrighed har svært ved at sidde stille på de slidte træstole i det gule klasselokale.
Selvom det efterhånden er blevet hverdag for Joseph at jonglere med bogstaver, udenadslære og til tider ukoncentrerede elever, er det ikke altid så ligetil.
I stedet kæmper han med at holde børnenes opmærksomhed og tilrettelægge undervisningen på en måde, der giver eleverne de bedste rammer for at få den nye viden ind under huden.
»Der er meget at lære,« siger Joseph.
Kampen for fagligheden
Joseph er ikke den eneste lærer i Liberia, der bøvler med undervisningen.
Faktisk har mange lærere i det vestafrikanske land et fagligt niveau som et dansk barn i 4. til 6. klasse, og det er derfor ikke en selvfølge, at lærerne har styr på selv helt basale kundskaber som stavning og evnen til at kende forskel på konsonanter og vokaler. Det går ud over børnene, der ikke får den gode undervisning, som de og samfundet hungrer efter.
»Det er vigtigt, at børn får en god uddannelse. Ellers bliver de en byrde for samfundet; endda for deres familier,« siger Sentee M. Kerkula, der er skoleleder på skolen i Totota.
Lærernes faglige niveau bekymrer ham, men han hæfter sig ved, at det ikke er lærernes egen skyld, at de har begrænsede skrive- og læsekundskaber. En årelang borgerkrig har sat store dele af skolesystemet i stå, og mange af de garvede lærere er blevet dræbt. I stedet er det nu de helt unge lærere, der selv gik i skole under borgerkrigen, der står for at uddanne de børn, der skal blive Liberias fremtid.
»Vi vil være den bedste skole med de dygtigste lærere i det her område i Liberia, så vi gør, hvad vi kan, for at skabe en bedre uddannelse til børnene,« siger Sentee.
Kurser baner vejen
Det er ikke kun Sentee, der brænder for at sikre børnene en bedre skolegang.
Skolen i Totota er en af Den Lutherske Kirkes 30 skoler over hele landet, og her har man i disse år særligt fokus på lærerne. Gennem en række kurser er målet at hæve deres faglige niveau og samtidig give dem nogle vigtige redskaber til at skabe gode rammer for undervisning i klassen. Det har vist sig at have god effekt, fortæller Promissios missionær i Liberia, Elisabeth Poulsen, der er ansat til at oplære lærerne på kurserne.
»Når jeg kommer tilbage på de skoler, hvor jeg har undervist, kan jeg se, at lærerne bruger de redskaber, jeg har givet dem. Samtidig kan børnene fortælle mig noget, som de har lært af lærerne. Det viser mig, at indsatsen faktisk virker. Så giver vores arbejde mening,« siger den færøske folkeskolelærer, der netop har påbegyndt sit fjerde år som missionær i Liberia.
»Det er vigtigt, vi sætter ind netop her. Det er jo på skolerne, vi lægger fundamentet for, at børn lærer at læse og skrive. Det er vigtigt for hele Liberias fremtid,« tilføjer hun.
Elisabeth Poulsen vurderer, at alle lærere, der har deltaget i kurserne, nu kender forskel på konsonanter og vokaler, mens kun halvdelen havde styr på forskellen før kurserne. Samtidig har folk som Joseph fået gavn af mange af de redskaber, han har lært på kurserne.
»Jeg lærte, hvordan jeg forbereder en lektionsplan, og hvordan jeg skal lære eleverne at tage noter. Det har været super godt for mig at være med på kurserne,« siger han.
Og det er ikke kun Joseph, der har glæde af kurserne. Det samme gælder hans elever.
»Vi er her for at forberede børnene på fremtiden. På sigt er det dem, vi er afhængige af, og derfor er det vigtigt, at vi allerede fra de helt små klasser lærer dem det grundlæggende og forbereder dem på, hvad der venter dem i uddannelsessystemet og ude i samfundet,« siger Joseph.
Artiklen er bragt første gang i Promissio-bladet #4 2022