Når etniske konflikter kommer tæt på
Jeg har lige været udsendt til Etiopien af Promissio for at undervise i kirkehistorisk metode og afrikansk kirkehistorie på Ethiopian Graduate School of Theology. Som tidligere sætter de studerendes historier og valg af opgave-emner tanker i gang.
Ved afslutningen af kurset skal de studerende skrive en større opgave, hvor de anvender de metoder, de har lært. Så de sidste dage af mit ophold kom de studerende for at få vejledning i opgaveskrivningen. En af dem havde valgt at skrive om kirken blandt Guji-folket i Sydetiopien, hvor han for tiden virker. Han er ikke selv fra Guji, men fra Gedeo som grænser op til Guji.
Jeg spurgte ham, hvordan det var at komme fra Gedeo og arbejde blandt Guji-folk, når der har været så mange konflikter netop mellem de to folk. Det er en af de mange etniske konflikter, som både landet og kirkerne er ramt af. I første omgang bekræftede han bare, at der havde været konflikter. Men da vi var færdige med vejledningen, fortalte han, at over 100 kirker i Gedeo for bare to år siden var blevet brændt ned af Guji-folk, og at mange Gedeo folk var blevet dræbt. En af de dræbte var hans egen far! Hans eget hus var også blevet brændt ned til grunden. Alligevel fortsætter han sit arbejde blandt Guji-folkene.
Meget tankevækkende – den næste student, som kom for at få opgavevejledning, ville skrive om Gudina Tumsas arbejde for menneskerettigheder. Gudina Tumas var generalsekretær for Mekane Yesus kirken tilbage i 70’erne og blev dræbt af det kommunistiske styre i Etiopien. Grunden til, at studenten ville skrive om det, var, at han syntes, evangeliske kristne i dag kan lære noget af Gudina Tumsa på det område – især i forhold til de mange overgreb, som finder sted rundt omkring i landet. Sådan som de har oplevet det i Gedeo-området.
Kirkens og de kristnes udfordringer er forskellige, i Danmark og Etiopien. Men vi er overalt kaldet til at virkeliggøre Guds tanker for den verden, vi lever i. Også der hvor det koster.