Kirkens skoler skal blive bedre
- Hvis jeg skal være helt ærlig, så har skoleprojektet ikke haft nogen effekt, men nu er vi på rette vej, siger Sebastian Stüwe, konsulent i Den lutherske Kirkes skolesystem i Liberia.
Uddannelsessektoren i Liberia slås med store udfordringer. Her er Den lutherske Kirkes 28 skoler ingen undtagelse, og det var baggrunden for at Promissio og Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling støttede kirkens skolesystem med et mini-projekt i 2010-2013. Projektet kostede en halv million kroner, og formålet var at styrke skolesystemets sekretariat i Monrovia, skabe et netværk mellem ledelserne på de forskellige skoler, skaffe flere skolebøger og sørge for uddannelse til en del af lærerne.
Hvad kom der så ud af projektet? Det spørger kommunikationssekretær Marianne Bach Sebastian Stüwe om i september 2015, godt to år efter projektet sluttede. Sebastian er konsulent i kirkens skolesystem og har været det et lille års tid. Han er tysk missionær og har en mastergrad i pædagogik og undervisning.
- Effekten er nul. Hvis jeg skal være helt ærlig, så har projektet ikke haft nogen effekt overhovedet. Det skyldes især at langt de fleste lærere ikke er kvalificerede, og at det ikke lykkedes at få de enkelte skoler til at se hvad de skal bruge det centrale skolesystem til, svarer han.
Den vurdering er Jakob Swartz, sekretær for international mission i Promissio, sådan set enig med Sebastian Stüwe i.
- Da vi lavede projektet, troede vi på at det ville virke, ellers havde vi selvfølgelig aldrig søsat det. Desværre blev effekten ikke så stor som vi havde håbet, siger Jakob.
I Mariannes interview med Sebastian Stüwe forklarer han hvad man nu gør for at styrke og forbedre Den lutherske Kirkes skolesystem i Liberia.
Læs interviewet her
29. oktober 2015