Stærke kvinder vil tjene Gud

De slås med sprog og afsavn for at studere teologi. Kvinderne ønsker at tjene Gud, og de oplever at man nu endelig også lytter til dem i Etiopien.

Af Marianne Bach, kommunikationssekretær fra 1984-2016

På Mekane Yesus Kirkens sprogskole i Addis Ababa er missionær og sproglærer Berit Østby klar til sproggruppe torsdag eftermiddag klokken to. Lidt efter lidt kommer de fire kvinder og sidst en enkelt mand. De studerer alle teologi på Mekane Yesus Seminariet, og sproggruppen er et tilbud til de studerende der har svært ved det sprog, engelsk, som al deres undervisning foregår på.
I dag bruges tiden til samtale, og kvinderne fortæller at de læser teologi fordi de har fået det særlige kald fra Gud at de skal være med til at udbrede Guds rige.
- Gud ønsker at bruge kvinder og unge mennesker. Jesus elsker os, og vi elsker Jesus. Han har gjort meget for os, og vi gør det vi kan, for ham. Kvinder tjener Gud ivrigt, og nu har vi fået mulighed for at studere, forklarer Demenetch Moltumo.
Før Demenetch kom på seminariet, var hun evangelist i Debre Zeit syd for Addis Ababa. Hun er gift og ”mor til en hel nation”, som hun selv udtrykker det at hun har syv børn.
- Jeg har en god mand, han er en god ægtemand og en god far, og han tager sig af børnene hjemme mens jeg studerer, siger hun.
Vil mændene lytte til jer som kvinder når I kommer tilbage efter studiet?
- Ved Guds nåde, så har tingene forandret sig så kvinder nu også bliver lyttet til og bliver taget alvorligt, svarer Demenetch.

Langt fra familien men tæt på Gud
- Engelsk er meget svært, men med Berits støtte bliver vi bedre til det. Berit og hendes undervisning er svaret på mine bønner, siger Demenetch med et smil.
- Det bedste ved teologistudiet er kirkehistorien, mener Elsabeth Elias.
Elsabeth kommer fra Shakisso i Sydetiopien. Hun har sine to børn med i Addis Ababa og har travlt med at passe børn og studie.
- Det er svært ikke at have sin familie til at hjælpe sig, og det er vanskeligt at få pengene til at slå til, forklarer hun.
Lekenesh Lefa nikker. Det er hårdt at være langt væk fra manden og de tre børn hjemme i Vestwollega. Der var hun før kvindesekretær og forkyndte og underviste kvinderne i et sogn der består af 29 menigheder og adskillige prædikesteder.
- For mig er det bedste at jeg har tid til studier, til at fordybe mig og til at bede. Hjemme har jeg så travlt som evangelist og med husarbejdet, men her har jeg mulighed for at komme tæt på Gud og vokse i modenhed. Her er jeg altid sammen med Gud fordi jeg er langt væk fra min familie, og lærerne og de udlændinge jeg møder, giver mig så meget, supplerer Demitu Kelno.
Demitu var evangelist i otte år før hun begyndte at studere, og hun fortæller at hun tit har gået i op til 12 timer for at komme ud at forkynde evangeliet. Hendes mand og deres søn på tre år er hjemme i Dembi Dolo hvor manden er evangelist.
- Jeg er glad for at studere og få mere viden så jeg kan tjene som præst, siger Demitu der læser teologi på andet år og har endnu to års studier foran sig.
Hun fortæller at de er otte kvinder på hendes årgang, og tilføjer at hun er en af de syv heldige som har fået kirkens særlige stipendium for kvindelige studerende. Kvinderne forklarer at kvinders stipendier er mindre end dem mandlige studerende får.

Stærke kvinder
Kvinderne har talt sig varme nu. De skal ind i mellem lede efter de engelske ord, men det de siger, og deres kropssprog og levende øjne og mimik vidner om at de er stærke – stærke som personer og stærke i deres tro. Dem kan man ikke andet end tage alvorligt og lytte til, tænker jeg. Måske har Salomon Negersa det som mig siden han siger så lidt. Eller måske er det fordi han kan endnu mindre engelsk end de fire kvinder.
- Når jeg bliver færdig med at studere, vil jeg fortsætte med at tjene Gud. Jeg vil forkynde for dem der ikke tror, også for muslimerne, så de må komme til Gud og tro på ham, siger Demitu.
De andre nikker, også de ønsker at tjene Gud – det gælder menneskers frelse!

20. juni 2013